Transportinfrastructuur

 
Thalys train

Wegen en werkplatformen Asfaltwapening Gewapende grond Spoorweg fundering Afwatering van wegbermen Drainage voor grondkerende constructies en brughoofden Ophogingen op slappe grond en in gebieden met bodemdaling Erosiebestrijding Trillingsdemping Verduurzaming (Verhoogde levensduur) van beton

Een stabiele ondergrond is de belangrijkste voorwaarde voor de aanleg van infrastructuur. Wij bieden oplossingen voor het verbeteren en wapenen van de aardebaan en funderingslagen op een slappe bodem.

Asfaltverharding zorgt voor een duurzaam, geluidsarm en doorlaatbaar wegdek, maar is wel onderhevig aan scheurvorming en slijtage door externe krachten, zoals verkeersbelastingen, beweging van het funderingslaagmateriaal en seizoensgebonden temperatuurschommelingen.

Ongeacht of bestaande wegen of spoorwegen moeten worden verbreed voor meer capaciteit, bestaande ophogingen bij afgraaf- en opvulwerk moeten worden gestabiliseerd of nieuwe infrastructuur moet worden gerealiseerd.

Passerende treinwielen op een spoor veroorzaken een dynamische verticale belasting op de dwarsliggers en het ballastbed. Deze pompwerking kan ertoe leiden dat de ondergrond omhoog wordt gepompt tot in het ballastbed, waardoor het draagvermogen snel vermindert.

Dynamische belastingen door het verkeer veroorzaken een pompeffect, waarbij water aan de ondergrond wordt onttrokken en in het wegennet terechtkomt. Hierdoor kunnen scheuren ontstaan die doorlopen tot in het wegdek. Om dit te voorkomen is afwatering nodig.

Door waterophoping achter traditionele keerconstructies en kunstwerken zal de horizontale belasting en bewegingen aan de achterzijde van de constructie vergroten, waardoor een dikkere constructie nodig kan zijn.

Slappe grondlagen en mogelijke holle ruimtes onder ophogingen voor wegen of spoorwegen kunnen zettingsverschillen en een tijdrovende consolidatie of zelfs onvoldoende stabiliteit tot gevolg hebben.

Het oppervlak en de vorm van een helling kunnen essentieel zijn voor de prestaties op de lange termijn. Veranderingen in de hoek en vorm kunnen er zelfs toe leiden dat gebreken ontstaan. 

Wegverkeer, trein, tram -en bouwverkeer veroorzaken boven- en ondergrondse trillingen die via grond en beton worden doorgegeven aan aangrenzende constructies. In dichtbevolkte stedelijke gebieden kan dit gevolgen hebben voor de gezondheid en het welzijn van de mensen die er wonen en voor de waarde van hun eigendommen. 

Beton wordt het liefst gekozen als materiaal voor duurzame, slagvaste vangrails in de middenberm van hoofdwegen en bij zichtmuren voor steile hellingen of keerwanden.